Kiedy jako Prezes firmy decydujesz się na budowę zwinnej kultury organizacyjnej, to nie możesz pominąć kwestii zwinnego formułowania strategii. Podpowiem Ci, o czym warto pamiętać. aby zwinność mogła zadziałać w obszarze strategicznym.
Warunki wstępne
Kiedy rozmawiam w firmach o zwinnym formułowaniu strategii, to podkreślam kwestię szerokiego uczestnictwa pracowników z różnych obszarów organizacji w procesie budowy strategii i wsłuchiwanie się w informacje płynące z różnych źródeł (nie tylko od członków Zarządu.
Na pierwszym spotkaniu z Zarządem i zespołem ds. formułowania strategii pytam, czy kadra kierownicza najwyższego szczebla i pozostali menedżerowie są gotowi na przyjęcie zwinnego podejścia do strategii.
Jeśli nie są zainteresowani lub nie mają czasu, aby poznać i stosować takie podejście, to uświadamiam im, że ta metoda się nie sprawdzi.
Rozmawiam też w cztery oczy z Prezesem, aby poznać jego zdanie o zwinnej strategii. Jeśli nie jest do tej metody przekonany albo – co gorsza – uważa, że zna odpowiedzi na wszystkie kluczowe pytania, to metoda nie zadziała.
Czym jest i czym nie jest zwinna strategia
Na warsztacie inicjującym projekt, na którym pracuję z Zarządem i zespołem ds. formułowania strategii, proszę o uczestników o zapisanie na dwóch flipchartach, czym jest i czym nie jest strategia.
Potem dyskutuję z uczestnikami efekty ich pracy. Pokazuję, że sami dochodzą do wniosku, że w rezultacie zwinnej pracy nad strategią nie chcemy uzyskać:
- Celów budżetowych,
- Ogólnych celów wydajnościowych,
- Prognoz finansowych na najbliższy kwartał czy założeń do budżetu.
Potem podchodzę do drugiego flipchartu i proszę uczestników o podsumowanie, co na nim się znajduje. Zazwyczaj dyskusja trwa długo i w rezultacie dochodzimy do wniosku, że najistotniejsze są długoterminowe wyzwania stojące przed firmą i to takie, na które firma ma wpływ (może reagować).
Jak zadbać o sukces zwinnego budowania strategii
Kiedy doradzam firmom i prowadzę warsztat strategiczny, to jedną z kwestii, jaką ustalam jest skład uczestników takiego warsztatu. Pokazuję, że w grupie nie mogą dominować członkowie najwyższego kierownictwa.
Potem rozmawiam o miejscu i czasie trwania warsztatu strategicznego. Pokazuję, dlaczego warto zorganizować poza firmą (oderwanie od kwestii bieżących) oraz, że nie można oszczędzać czasu na formułowanie strategii. Najczęściej proponuję dwa warsztaty strategiczne po 2 dni.
Na spotkaniu przed warsztatem strategicznym zapraszam uczestników do krótkiego ćwiczenia, którego celem jest wypisanie zasad, jakie mają obowiązywać w trakcie warsztatu. W efekcie mamy wypracowane przez uczestników zasady, a na samym warsztacie nie poświęcamy czasu na wypracowanie kontraktu. Przypominam tylko o wspólnych ustaleniach.
Podsumowanie
W efekcie zwinnego budowania strategii, które oparte jest o opisane powyżej zasady, Zarząd uzyskuje jasność co do tego, co ma naprawdę strategiczne, kluczowe znaczenie oraz ma opracowaną wstępną listę działań, które należy podjąć w celu rozwiązania problemów strategicznych.