Czy możesz napisać dla mnie strategię, która daje gwarancję powodzenia? – zapytał mnie prezes firmy, która przygotowywała się do wdrożenia OKR (metody Objectives & Key Results) i potrzebowała strategii, aby wyznaczyć roczne OKR-y dla firmy.
I najlepiej, niech to będzie strategia, która zadziałała u naszych konkurentów… Zróbmy benchmark…
Czym nie jest zwinna strategia
Kiedy Zarząd i menedżerowie chcą wdrażać metodę zarządzania celami OKR, która wspiera realizację strategii, to czasem mają pokusę, aby szybko przejść do działania, nie zatrzymując się dłużej nad samą strategią. To duży błąd.
Wiele Zarządów firm i wspierających ich menedżerów rozumie, że ich rolą jest przygotowanie najlepszej strategii i podchodzi do tego w sposób zwinny. A konkretnie?
Proces powstawania strategii
Kiedy prowadzę warsztat strategiczny, to często rozpoczynam go od modułu podczas którego „spieram się” z menedżerami, a potem uzgadniamy, czym jest strategia firmy.
Na początek zadaję kilka pytań i proszę o zapisanie odpowiedzi:
- Kto zna najlepiej waszą firmę?
- Czy powszechnie znana strategia może być przełomem?
- Jak bardzo wasza firma jest podobna do konkurencji i czym się od niej różni?
- Jaka jest waszym zdaniem różnica między strategią i jej wdrożeniem?
Kiedy mam już przed sobą flipcharty z odpowiedziami uczestników warsztatu, to pokazuję czym jest proces zwinnego formułowania strategii.
Proces ten sprowadzam do dwóch głównych etapów:
– Na pierwszym zapraszam uczestników na warsztat, na którym formułujemy hipotezę na temat tego, co zadziała, aby firma się rozwijała i osiągnęła przewagę konkurencyjną. Ta hipoteza to zwinna strategia.
– Na drugim etapie pokazuję, jak sprawdzać hipotezę, czyli, jak prowadzić eksperymenty, które pokazują, czy nasza strategia działa. To etap wdrożenia, na którym przydają się OKR-y.
Podsumowanie
Przedstawiciele firm, z którymi współpracuję potwierdzają, że podstawą do wdrożenia OKR jest właściwie sformułowana strategia, która nie jest powieleniem tego, co znane, ale hipotezą opartą na wiedzy zgromadzonej w firmie.
A według Ciebie, czy taka strategia-hipoteza to dobry początek, aby wyruszyć w firmową podróż w stronę rozwoju i przewagi konkurencyjnej?