Dlaczego opcje działań (moduł im poświęcony) zajmują tyle czasu na warsztacie Zwinne Zarządzanie Zmianą ? – zapytał mnie Jerzy, dyrektor operacyjny (COO) w firmie, która zamawiała szkolenie. Menedżerka HR też spojrzała na mnie w oczekiwaniu odpowiedzi.
Po co te opcje działań
Kiedy menedżerowie przygotowują plan zmiany, to często mają wrażenie, że do celu prowadzi tylko jedna droga. Nic bardziej mylnego…
Badania nad procesem podejmowania decyzji przez menedżerów, jakie prowadził przez 30 lat Paul Nutt z Uniwersytetu Stanowego w Ohio stanowią element odpowiedzi na postawione wyżej pytanie. Co pokazują?
1. Podczas podejmowania decyzji tylko 29% badanych zespołów menedżerskich wzięło pod uwagę więcej niż jedną opcję.
2. W dłuższej perspektywie czasowej w przypadku decyzji „tak/nie” (jedna „opcja” i wybór działamy/odrzucamy) dokonywano błędnego wyboru w 52% przypadków (jak rzut monetą).
3. Kiedy zespół rozpatrywał dwie lub więcej opcji, to błędny wybór miał miejsce tylko w 32 procentach.
Opcje działań w czasie warsztatu
Prowadząc warsztat z zarządzania zmianą nawiązuję do powyżej przedstawionych badań w praktyce. Pokazuję uczestnikom różne narzędzia, które pozwalają generować, jak najwięcej opcji działań.
W kolejnym module warsztatu pokazuje, jak spośród wielu opcji działań (czasem kilku, a czasem nawet 100) wybrać najkorzystniejsze dla danego projektu zmiany.
Wnioski i rekomendacje
Uczestnicy warsztatów z zarządzania zmianą potwierdzają, że już na szkoleniu dostrzegli ciekawe nowe opcje możliwych działań, co pozwoliło im w odmienny sposób spojrzeć na zmianę, jaka ich czeka i wybierać spośród różnych dróg dojścia do celu.
A według ciebie, czy rozpatrywanie wielu opcji działań zwiększa szansę na osiągnięcie sukcesu podejmowanego przedsięwzięcia?