Zapytany o najważniejszą kompetencję przyszłości – jedną wybraną – bez namysłu odpowiadam: zarządzanie zmianą. Skąd bierze się moja pewność?
Zmiany, wszędzie zmiany...
Na firmę możesz spojrzeć z perspektywy jej wnętrza lub z perspektywy jej otoczenia. Możesz też połączyć te dwie kwestie.
Na warsztatach ze „Zwinnego Zarządzania Zmianą” pokazuję Zarządom firm, menedżerom zespołów i odbiorcom zmiany, jak wiele zmian ich otacza i dotyczy.
Prezes lub dyrektor firmy może spojrzeć na firmę i jej strategię albo zwrócić uwagę na sprawność operacyjną i zdecydować, jakie zmiany są konieczne, aby:
- realizować cele strategiczne,
- budować odporność biznesową,
- zwiększać efektywność działań.
Niezależnie od tego, czy do osiągnięcia sukcesu potrzebne jest wdrożenie nowego systemu ERP, sięgnięcie po AI (Sztuczną Inteligencję), zmiana kultury organizacyjnej czy wprowadzenie nowych robotów na linii produkcyjnej, to każde takie przedsięwzięcie jest zmianą.
Patrząc na otoczenie firmy, Zarząd i menedżerowie dostrzegają:
- działania konkurencji,
- nowe przepisy prawne – krajowe i unijne,
- zmiany technologiczne,
- nowe trendy wpływające na zachowania klientów,
a każdy z wymienionych przykładowych czynników może wymagać działania ze strony firmy, czyli zmiany.
Pojawiające się zmiany wymagają skutecznego wdrożenia zmian, a do tego konieczne są kompetencje zarządzania zmianą, aby poradzić sobie ze zmianą w wymiarze organizacyjnym i ludzkim.
Zwinne Zarządzanie Zmianą, czyli Zwinnologia
Zmiany związane z innowacjami, cyfryzacją, nowymi technologiami czy odmienną od dotychczasowej kulturą organizacji sprawiają, że menedżerowie i pracownicy firmy wkraczają na teren, na którym dotychczas nie działali i nie mają doświadczeń i dobrych praktyk. To, co mogą wykorzystać, to metodyka zarządzania zmianą przystosowana do poruszania się w warunkach niepewności i nieznanego. Taką metodyką jest Zwinne Zarządzanie Zmianą.
Na warsztatach Zwinne Zarządzanie Zmianą wspieram uczestników w doskonaleniu kompetencji zarządzania zmianą poprzez:
- przekazanie wiedzy o metodzie zarządzania zmianą, ludzkich reakcjach na zmiany oraz sposobach i narzędziach, jakie są do dyspozycji zespołów planujących i wdrażających zmiany,
- opanowanie umiejętności doboru i korzystania z narzędzi zarządzania zmianą przydatnych na etapie diagnozy, planowania, wyboru opcji działań, sprawdzania, co działa w praktyce, komunikowania zmian czy radzenia sobie z różnymi postawami wobec zmiany,
- ukształtowanie postawy, która uwzględnia zmianę jako nową stabilność (ciągłe zmiany), jest otwarta na ludzkie reakcje i informacje zwrotne, przyjmuje eksperymentowanie (sprawdzanie założeń) jako coś naturalnego.
Kolejne kroki
Coraz efektywniejsze zarządzanie zmianą wymaga:
- Sięgania po nowe narzędzia i wypróbowanie ich w praktyce,
- Iteracyjnego podejścia do zarządzania zmianą, czyli zarządzania zgodnie z powtarzającym się cyklem Wgląd – Opcje działań – Eksperymenty,
- Wyciągania wniosków z rezultatów działań, a zwłaszcza z porażek,
- Wykorzystywania informacji zwrotnych i uważności na odbiorców zmiany.
Jeśli planujesz zmiany w firmie, to możesz skorzystać ze wsparcia doradczego, jakie oferuję na każdym etapie zmiany w formie:
- warsztatów strategicznych,
- mentoringu,
- doradztwa 1:1,
- warsztatów diagnozy, wyboru opcji działań czy retrospektyw w fazie wdrożenia.
Podsumowanie
Fundamenty wdrożenia możesz zbudować dzięki uczestnictwu w dedykowanych warsztatach Zwinnego Zarządzania Zmianą, na których będziemy pracować na konkretnych, zgłoszonych przez Ciebie, wyzwaniach (przedsięwzięciach, planach, innowacjach), jakie stoją przed firmą.
Jeśli myślisz o podniesieniu skuteczności wdrażania zmian, to skontaktuj się ze mną – porozmawiamy niezobowiązująco, jak mogę wesprzeć Twoje plany i działania.