Storytelling to nie dla mnie – usłyszałem od prezesa firmy produkcyjnej, która planowała wdrażanie ważnych zmian. Nie będę opowiadał bajek pracownikom – kontynuował prezes…
A przecież storytelling to nie opowiadanie bajek!
Czy storytelling jest dla mnie?
Kiedy menedżerowie słyszą o storytellingu, to zdarza im się pomyśleć, że chodzi o nawiązywanie do bajek lub historyjek albo mówią mi, że nie potrafią budować opowieści. To może być problem…
Wielu menedżerów najwyższego szczebla zrozumiało, że rolą storytellingu biznesowego jest przyciągnięcie uwagi słuchaczy i przekazanie im informacji w zrozumiałej formie.
Kiedy prowadzę – jako Agile for Future – warsztaty z komunikowania zmian, to pokazuję uczestnikom, że każdy z nich może zbudować przekonującą opowieść o zmianie.
Jak opanować i wykorzystać storytelling biznesowy?
Rozwijanie kompetencji uczestników takiego warsztatu dotyczących storytellingu biznesowego sprowadzam do kilku kroków:
1. Pokazuję narzędzie do budowania przekazu o zmianie – Kanwę Opowieści – i wyjaśniam, jak wykorzystać tę Kanwę do budowania opowieści o właśnie planowanej zmianie.
2. Rozdaję uczestnikom szablon Kanwy Opowieści i proszę każdego z nich o wypełnienie go treścią nawiązującą do konkretnej zmiany. Daję na to 20-30 minut.
3. Zapraszam do wygłoszenia (lub odczytania) komunikatu o zmianie zbudowanego na z wykorzystaniem Kanwy, a następnie proszę pozostałych uczestników o udzielenie informacji zwrotnej – co im się podobało w tej opowieści?
Podsumowanie
Uczestnicy moich warsztatów z zarządzania zmianą potwierdzają, że dzięki Kanwie Opowieści potrafią sprawnie napisać i wygłosić ciekawy komunikat o zmianie, wykorzystujący storytelling biznesowy.
A według Ciebie, czy budowanie opowieści biznesowych może ułatwić menedżerom najwyższego szczebla przekonywanie pracowników do zmiany i angażowanie w zmianę?
Jeśli tak, to zapraszam na warsztat: SKUTECZNA KOMUNIKACJA ZMIANY.