Wybór strategii

Wybór strategii – co daje strategia „dalej w ten sam sposób”?

Wybór strategii może spędzać sen z oczu wielu Prezesów i Członków Zarządu firm. Czy strategia „dalej w ten sam sposób” prowadzi do sukcesu?  Jak powinna brzmieć odpowiedź na to pytanie?

W obliczu zmiany strategii

Kiedy menedżerowie najwyższego szczebla rozważają zmianę strategii, to czasem ulegają pokusie trzymania się ustalonej i znanej drogi. A to może być ryzykowne…

Wiele firm zdaje sobie sprawę, że trzymanie się dotychczasowej strategii sprawdzi się jedynie wtedy, kiedy w otoczeniu nie pojawiają się nowe możliwości lub nie ma nowych zagrożeń.

Dlaczego porzucić znaną drogę?

Kiedy prowadzę warsztaty strategiczne, które prowadzą w rezultacie do sformułowania lub aktualizacji strategii, to zaczynam od pozornie niewinnych pytań:

  • Ile lat temu sformułowaliście swoją strategię?
  • Jakie zmiany zaszły w waszej firmie i jej otoczeniu od tej pory?
  • Czy wobec tego strategia jest nadal aktualna?

W drugim kroku przedstawiam metodę analizy wyzwań strategicznych i przeprowadzam z uczestnikami tę analizę, a dokładniej zapraszam do wykonania tej analizy. Sam przyjmuję rolę moderatora.

W kolejnym kroku pokazuję, jak wybrać wyzwania priorytetowe i na tej podstawie zapraszam do formułowania strategii.

Na koniec warsztatów proszę uczestników o przygotowanie wstępnej listy działań rozpoczynających realizację nowej strategii.

Podsumowanie

Uczestnicy warsztatów podkreślają, że warsztaty uświadomiły im, że warto odrzucić komfort i bezpieczeństwo – zejść z utartej drogi – i w rezultacie wejść na nową drogę rozwoju (w dodatku z gotową listą pierwszych działań).

A według Ciebie, jak często firmy powinny dokonywać przeglądu strategii i decydować się na zmiany strategiczne?

Zwinność to przyszłość Twojej firmy?

Jeżeli masz poczucie, że Twoja firma powinna zmienić kulturę organizacji na bardziej zwinną, to porozmawiajmy, co możemy zrobić razem

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *